Dichter bij jezelf

Dichter bij jezelf
12 maart 2021

 

In mijn vorige blog Ik geef? Nee. Ik ben deel ik mijn ontdekking over geven. Geven is leven. Maar teveel geven holt uit. En ik ontdekte, als ik dichter bij mezelf blijf, als ‘ik ben’, dan gaat het delen en geven als vanzelf! Hoe? Ik veranderde mijn overtuigingen.

Maar, hoe doe je dat dan? Hoe buig je je overtuigingen om? Waar moet je in vrede beginnen? Probeer deze stappen eens:

  1. Onderzoek je waarden en normen. Denk er over na. Spreek ze eens uit, hardop, of schrijf ze op. En vraag je dan af: zijn ze van jou, écht van jou? Of heb je ze misschien overgenomen, bijvoorbeeld uit je familie, en leef je eigenlijk naar andermans maatstaven?
  2. Voel je waarden en normen. Welk gevoel krijg je bij jouw waarden? Word je er echt blij of gelukkig van? En dit is tricky, want je víndt er van alles van. Maar je mening is een gedachte, geen gevoel. Bijvoorbeeld: vínd je dat je waarden goed zijn en geeft het daarom een goed gevoel? PÈÈÈHP (grote toeter), dit zijn gedachten. Vind je dat je een bepaald gevoel zou moeten krijgen? PÈÈÈHP Hiermee manipuleer je je eigen gevoel. De vraag is: vóel je ze ook? Voelen ze goed? Of knaagt er misschien ergens toch wat ergernis of frustratie?
  3. Wees alert bij gevoelens van schuld en schaamte. Deze emoties zijn ‘sociale’ emoties. Daarmee bedoel ik: ze ontstaan alleen in interactie met (oordelen van) anderen. Voel je je schuldig of beschaamd wanneer je bepaald gedrag vertoont of dat wanneer je waarden of overtuigingen niet zou hanteren? Dan is de kans heel groot dat deze norm of overtuiging niet van jou is. Herken je van wie hij wel is?
  4. Vul niet in voor een ander. Natuurlijk wéét je welk gedrag de mensen om je heen graag zien van jou, wat ze waarderen. En welke overtuiging ‘daaronder zou moeten liggen’. Maar te vaak wordt die kennis als uitgangspunt genomen en wordt dit niet meer getoetst. Niemand heeft er baat bij dat jij jezelf onder druk zet ten behoeve van de ander.
  5. Ga staan voor jouw nieuwe overtuiging. Geef je grens aan. Spreek je uit, vanuit jouw kracht en met overtuiging. De verandering kan spannend zijn voor jouzelf. Ook je omgeving moet misschien even wennen. Maar misschien word je verrast, en doe je allerlei dingen voor anderen wat zij eens belangrijk vinden.

Dit onderzoek kost tijd. Het kost tijd om deze overtuigingen te zien, te voelen en te hervormen. Neem dus ook je tijd! Want het is confronterend. Je gaat ontdekken dat je van alles vindt over jezelf. En dat die meningen en overtuigingen diep verankerd liggen. Je zult kanten ontdekken die je niet zo mooi vindt van jezelf. Kijk dat aan. Kijk jezelf aan in de spiegel. Dit ben ik.

Oké. Neem je tijd dus. Verder nog tips?”

Ja, deze:

  1. Wees mild naar jezelf. Je hoeft niet perfect te zijn.
  2. Vergeef jezelf. Je hoeft niet goed te maken wat je ooit fout deed.
  3. Vind jezelf opnieuw uit. Je hoeft niet te blijven doen of vinden wat je altijd deed of vond.
  4. Neem je verantwoordelijkheid. Je bent geen slachtoffer van je omgeving, je hebt altijd een keuze.
  5. Je hoeft het niet alleen te doen. Praat erover met mensen die jou goed kennen of zoek onafhankelijke hulp

Het resultaat? Je komt dichter bij jezelf. Het leven kost je minder energie. De energie die vrij komt, kan je nu inzetten voor andere dingen waar je blij van wordt! Het vraagt om een investering, maar ik zeg: gun het jezelf!

Tanja Willemsen
Gloedconsult – praktijk voor coaching, reiki en healing
06-22418114

 

One thought to “Dichter bij jezelf”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *